Liefs uit Borneo

Lieve allemaal,

En dit is vandaag poging nummer drie, om een weblog te zetten. Lang leven het internet in Azie. Grrrrrrrrrrrrrrrrr. Bedankt allemaal voor alle leuke en lieve reacties. Altijd leuk om verhalen te horen uit Nederland. Op dit moment heb ik het nog steeds erg naar me zin. Dit komt, omdat Maleisie een heerlijk land is. Helaas ga ik het zondag alweer verlaten. Maar dan is het tijd voor een nieuw avontuur in Bali.

Maleisie is het land van de glimlach. Iedereen lacht naar je op straat. Jong, oud, man, vrouw, met hoofddoek, zonder hoofddoek. Gelachen wordt er de hele dag.

In snelweg oversteken ben ik hier ook al ontzettend goed geworden. Voetpaden en zebrapaden kennen ze hier niet. Maar met rennen en je hand opsteken naar de auto's kom je een heel eind.

Het eten hier is fantastisch. Vooral de vis is heel erg lekker. Je kan hier op de markt een stuk vis uitzoeken, en dat maken ze dan voor je klaar op de barbque. Echt zo heerlijk! Dat zal ik zeker gaan missen.

Het hoogtepunt van de rondreis waren toch echt de Orang Oetans. Al tijden staat het op me verlanglijstje, om die te zien. Afgelopen maandag was het dan eindelijk zover. Ik ging een super mooi project voor zielige wees orang oetans bezoeken. Het project is gevestigd in Kota Kinabalu en werkt nauw samen met Sepilok (het grootse opvangcentrum voor Orang Oetans)

Heel de ochtend ben ik zenuwachtig geweest, toen we aankwamen het project kregen we eerst een film te zien. Daarna moesten we een stukje de jungle in, om naar de apen te gaan. Er werd voer op het platform gegooid en toen was het afwachten. Jaaaaa ik heb ze gezien. Twee jonge orang oetans van ongeveer 5 jaar oud. Toen ze aankwamen slingeren, stond het kippenvel op me armen. Zulke mooie beesten. Prachtige bruine ogen. Super grappige haren. Zo gaaf! Zo leuk! Zo schattig! Als klapper op de vuurpijl mochten we nog een baby orang oetan van 8 maanden zien. Die was helemaal ontroerend. (deze mag nog niet in de jungle, en slaapt in een kooi) De oppasser die hem vasthield, geeft haar elke 2 uur de fles en slaapt naast haar kooi. Deze man heeft al 4 maanden geen enkele vrije dag gehad. Dapper dat iemand zicht zo onvoorwaardelijk voor de natuur in zet. Een fantastische dag!

Wisten jullie trouwens dat Maleisie een moslim land is? Nou bij deze. Mooi om te zien dat hier mensen met verschillende geloven, zo gemoedelijk naast elkaar leven. De tempel, de moskee en de kerk staan hier naast elkaar. jammer dat het in Nederland zo stroef gaat. Het bijzonderste hiervan vond ik. Anita en ik die samen op het strand waren met een moslima. Zij droeg haar hoofdoek en wij onze bikini. Wij voerden de leukste gesprekken.

Natasja

Wauw!!! wat een prachtige verhalen heb je! Ik ben stiekem heel erg jaloers op je.. Je hebt bij thuiskomst in iedergeval veel te vertellen ;) Geniet er van, want voor je het weet zit je weer in het lelijke Nederland..

Kus Natasja (Gary)

Corrie van Staalduinen

Hoi Suzanne,wat zal het saai zijn als jullie weer in Nederland zijn, en elke dag naar je werk moet. Dus geniet er nog maar heel erg van alles wat je ziet en beleefd. Nog veel plezier jullie. groetjes vanaf de vijver

loes

heey girl! wat suuper gaaf dat je orang oetangs heb gezien joh!! en een baby orang oetang ook nog!! te gek!!! mooi om te lezen dat je die verschillende geloven zo in één land naast elkaar ziet leven.. als we daar nou is allemaal mee beginnen wordt t allemaal een stuk makkelijker zou je zegge he! nou meiden geniet nog lekker van al het moois wat je gaat zien! enjoy bali, zal ook wel weer helemaal te gek zijn daar!!! FUN!!! kusss

Ineke van Waas

Hoi van Ineke en Gunnar.
En?????? Is het echt zo leuk als dat je je het voorgesteld had? nee zeker. Veeel leuker. Meid(en) geniet van dit prachtige avontuur en voor de rest van je leven heb je dit toch alvast in je rugzak zitten. Bedankt voor jullie kaart uit Sydney en geniet van alle dagen!!! Groeten Ineke uit Hoek van Holland.

mama van Kim

Hallo Suus en Anita,

Lief jullie mailtje naar Kim. Ze kijkt er naar uit om morgen te skypen. Wat een k*tzooi weer allemaal he?
Jullie heel veel plezier op Bali en wij entertainen Kimmetje wel. Al zal dat niet meevallen.
Doe voorzichtig en geniet, groetjes

Your old buddy Jan

Hey Suzie, all well? Jullie hebben echt wat met die monkeys daar, hè! So close to the roots! Handig voor als dat jullie tussen al het verkeer over wilen steken ha, ha! Enne die moslima op het strand, die had toch zeker wel meer aan als alleen die hoofddoek . . . ?